|
|
|
Autor |
Wiadomość |
wspomnienia3 |
|
Temat postu: Czarnków gdzie szukać (księgi adresowe, dowody osobiste..)
Wysłany: 08-02-2010 - 20:10
|
|
Dołączył: 11-10-2008
Posty: 126
Skąd: Poznanianka w Mazowieckiego
Status: Offline
|
|
Witam.
Poszukuję rodziny mojego dziadka.Niestety nie mam wiele danych.Każda informacja od państwa napewno mnie bardzo ucieszy.Oto dane
mój dziadek
EDMUND BASTA (ur.Czarnków)
15.11.1924 -zm.29.01.2010
mama mojego dziadka
HELENA BASTA (ur.Czarnków)
22.05.1902 -zm.03.04.1980
chciałabym zrobić wgląd do Ksiąg Adresowych Czarnkowa,ale niestety nie wiem gdzie mam je znaleźć.Księgi Adresowe miasta Poznania znalazłam w WBC.Może ktoś z państwa zna taką stronę i by mi pomógł,Dziękuję.Beata |
|
|
|
|
|
maria.j.nie |
|
Temat postu: Dowody osobiste, księgi adresowe, meldunki
Wysłany: 08-02-2010 - 21:17
|
|
Dołączył: 19-03-2007
Posty: 2642
Skąd: Lubuskie
Status: Offline
|
|
Witam Beato ,
Czarnków zasoby w Archiwach
http://baza.archiwa.gov.pl/sezam/ela.ph ... rch=szukaj oraz http://baza.archiwa.gov.pl/sezam/index. ... and&word2=
Dowody osobiste
„ dowody osobiste osoby zmarłej po rejestracji w aktach stanu cywilnego – wystawienie aktu zgonu, z
urzędu były i są przekazywane do Ewidencji ludności - Biura Dowodów Osobistych przy Urzędzie Miasta bądź Gminy.
Do roku 2001 dowody , były niszczone (makulowane) – do teczki /koperty dowodowej wkładano
„stronkę” z pieczątką USC o zgonie oraz Odpis.
Obecnie dowody są unieważniane - przez "obcięcie jednego z rogów" i oddawane rodzinie.
W Ewidencji ludności , na podstawie Odpisu skróconego aktu zgonu osoba była i jest wymeldowana z
pobytu stałego w ostatnim miejscu zamieszkania .
Na karcie KOM wpisywano datę zgonu, nr aktu i USC w którym dokonano rejestracji zdarzenia.
KOM przenoszono do Kartoteki byłych mieszkańców. Powyższy Odpis aktu wkłada się do teczki dowodowej.
Przed wymianą dowodów osobistych (książeczkowych) na nowe plastikowe, Odpis aktu z
dowodem osobistym był przesyłany do miejsca ostatniego wystawcy dowodu.
Dotyczy to dowodów osobistych wydanych przed dniem 1 stycznia 2001r(wymiana) oraz zgonów.
np.: Osoba mogła być zameldowana w Warszawie a ostatni dowód osobisty był wydany w Katowicach w
poprzednim miejscu zamieszkania natomiast zmarła w Krakowie .
Obecnie dowody osobiste też są wysyłane do miejsca jego wydania, z Odpisem aktu zgonu w
przypadku gdy zdarzenie nastąpiło po za miejscem zameldowania (wymeldowania).
Karty osobowe mieszkańca „KOM” istnieją od 1975r.
Przedtem były kartoteki składające się z kart „Dane osobowe mieszkańców lokalu przy
ul. ... nr domu .. nr mieszkania … „ , wpisywano wszystkich mieszkańców domu lub
konkretnego numeru lokalu (mieszkania) w budynku – karty szukać w Archiwum Ewidencji ludności Urzędu bądź w AP.
Pod koniec lat czterdziestych i na początku lat pięćdziesiątych były rejestry kart mieszkańców podobne w
treści i formie do dzisiejszych kart KOM , można je szukać w Archiwum Państwowym. „
wątek: http://www.genealodzy.pl/index.php?name ... 8814#28814
T: Jak kamień w wodę !
https://genealodzy.pl/PNphpBB2-viewtopic-t-4776.phtml
"Ksiąg meldunkowych można szukać w Archiwach Państwowych bądź w prywatnych domowych zbiorach dokumentów.
W zasobach AP są „Księgi meldunkowe „ wytworzone od lat pięćdziesiątych a przekazywane przez
administratora budynków (Administrację Spółdzielni, ABM - ADM tzw. komunalne, zakładowe itd.)
a także właścicieli prywatnych budynków.
W rodzinnych dokumentach mogą być „Księgi meldunkowe” – właściciela , każdy właściciel budynku miał
obowiązek prowadzić taką „Księgę …” do lat 90 ubiegłego wieku (zameldowanie, wymeldowanie,
zgon i inne zmiany w rejestrach BEL były potwierdzane pieczątką Rejonu lub Biura Ewidencji ludności )
W księgach możemy między innymi znaleźć serię i nr ostatniego dowodu osobistego osoby zmarłej w
latach od 1950 -1980 przed systemem PESEL. "
wątek: http://www.genealodzy.pl/index.php?name ... ght=#29071
T: Jak kamień w wodę !
https://genealodzy.pl/PNphpBB2-viewtopic-t-4776.phtml
„Można też wystąpić z wnioskiem (bez opłaty) o sprawdzenie dokumentów w teczce dowodowej do Biura
Dowodów Osobistych przy Urzędzie Miasta bądź UMiG w miejscu wydania ostatniego dowodu osobistego.
Pod warunkiem , że znamy serię i nr ostatniego dowodu oraz miejsce jego wydania (tzn. Urząd).
Jeżeli nie mamy serii i numeru dowodu należy we Wniosku poprosić o sprawdzenie, pomogą w
BDO , podając dane osobowe można ustalić dokument osobisty dziadków, rodziców. …
Można też serie i nr d.o ustalić w ewidencji ludności na podstawie Kartoteki byłych mieszkańców w
miejscu ostatniego zameldowania na pobyt stały lub ostatniego miejsca wymeldowania z pobytu stałego
-może też być taka sytuacja etc.
Możemy otrzymać kserokopię potwierdzoną za zgodność z oryginałem złożonego Wniosku z
teczki dowodowej po odpowiednim uzasadnieniu do jakich celów potrzebujemy kopię .
(opłata skarbowa 5 zł za stronę)
Niestety, różnie bywa z archiwizacją teczek dowodowych wytworzonych po 1946r. (1966r.) zwłaszcza osób nieżyjących... „
Są takie Urzędy, w których są archiwizowane teczki/koperty dowodowe osób zmarłych od wydania
pierwszego dokumentu tożsamości od roku 1945.
Dokumenty tożsamości wydawane po 1945r : „Tymczasowe Zaświadczenie Tożsamości” /Podstawa Zarządzenie Min.Adm.Publ. z dnia22/IV.1945 L.dz.12947/45 Nr42.
Przekazywanie teczek/kopert dowodowych osób zmarłych tzw. zgony do Archiwów Państwowych nie zmieni
fizycznie ich miejsca archiwizacji, zostaną nadal w Urzędzie.
Dopóty do póki Archiwa Państwowe nie zabezpieczą powierzchni na przechowywanie kilkuset tysięcy
teczek dowodowych z rejonu swojego administracyjnego działania.
Do Archiwum Państwowego przekazywane są spisy/wykazy rzeczowe teczek dowodowych wydanych
dowodów osobistych osób zmarłych, wytworzone do roku 1979 włącznie, które są na stanie Archiwum Urzędu, BDO
wątek: http://www.genealodzy.pl/index.php?name ... ght=#19708
T: Kopia wniosku o wydanie dowodu osobistego.
https://genealodzy.pl/PNphpBB2-viewtopic-t-3816.phtml
Jak szukać Urząd … Dane adresowe USC … wyszukiwarka –> Szukaj – Urząd.. http://www.usc.pl/s_urzedy.php lub adresy USC w Polsce Szukaj - > "Nazwa USC:" ... też http://www.mswia.gov.pl/portal/pl/impor ... olsce.html
Urzędy Miast i Gmin (Dane adresowe) … Administracja "Wyszukiwarka jednostek samorządu terytorialnego" - > Szukaj Urząd.. http://administracja.mswia.gov.pl/porta ... Gminy.html
lub http://bazy.ngo.pl/search/wyniki.asp?wy ... 41&baza=43
lub http://gmina.wieszjak.pl/bazy-adresowe/ ... nne,0.html
…Faktem jest, iż sporadycznie jeszcze można znaleźć w teczkach dowodowych oryginały lub
odpisy aktów parafialnych oraz inne dokumenty.
W latach 1975 - 1976 przekazywano teczki dowodowe z KPMO, KDMO oraz KMMO (poprzedniego
wystawcy do 1975r. dowodów osobistych) do nowo powstających Biur DO przy Urzędach Miast i Gmin.
W związku z reformą administracyjną, znikały Prezydia (WRN, PRN, MRN i GRN) a powstawały
Urzędy Wojewódzkie, Powiatowe, Miejskie natomiast Gromady zamieniono na Gminy.
W okresie przekazywania teczek dowodowych z Komend Powiatowych i Miejskich MO, robiono
wielką selekcję dokumentów zebranych w teczkach. Przeszukano „przetrzebiono" je
jeszcze przed przekazaniem, wyrzucano wiele dokumentów, które były nieakceptowane politycznie.
Na skutek niezbyt na szczęście „skrupulatnego” przeszukiwania, można jeszcze w kopertach dowodowych
znaleźć dokumenty różne, np.: o pobycie na Syberii i nie tylko niemieckie "dokumenty osobiste”...,
Np.: Wnioski dowodowe w których są informacje z okresu gdy występowano o dowód o. , (od 1948r)
ale najczęściej pierwsze wnioski /ankiety są z 1952r, następnie w 1966r, (wymiana z urzędu d.o.)
odpisy- aktu ślubu, urodzeń dzieci (zgon osoby) oraz inne dokumenty...
W latach 1946 – 1955, tłumaczenia aktów – wypisów (odpisów) z ksiąg parafialnych wytworzonych
przed 1945r., z języka łacińskiego wykonywał pracownik Sądu.
„Odpis” miał (Nr Repertorium) i poświadczanie „niniejszego tłumaczenia z okazanym dokumentem w
języku łacińskim” przez Notariusza (pobierano też opłatę skarbową) .
„Odpis” potwierdzono za
zgodność z oryginałem "pieczątką" Państwowego Biura Notarialnego w miejscowym Sądzie.
Odpisy powyższe były wówczas oddawane do KPMO lub KMMO i przechowywane w kopertach dowodowych.
Petent otrzymywał tekst przetłumaczony a oryginał jego aktu najczęściej wysyłano do Sądowego Archiwum.
Niestety po pewnym okresie czasu, archiwalia te przestały praktycznie istnieć a dokumenty- oryginały aktów parafialnych też.
Można sprawdzić Urząd Stanu Cywilnego Łódź - Centrum (Śródmieście, Widzew, Polesie).
W archiwum Urzędu Stanu Cywilnego Łódź- Centrum znajdują się min. akta stanu cywilnego
odtworzone w postępowaniu sądowym w okresie od dnia 28 października 1947 do 30 kwietnia 1952 roku. "…
W owym czasie orzeczenia o ustaleniu treści aktu stanu cywilnego spływały z sądów grodzkich i powiatowych całej Polski…”
Przepisy te umożliwiały obywatelom, których akta stanu cywilnego zostały sporządzone „w księdze stanu cywilnego
(metrykalnej) prowadzonej w miejscowości położonej poza granicami Państwa”, niemogącym uzyskać
odpisu, ustalenie treści aktu w drodze postępowania sadowego” ..
wątek: http://www.genealodzy.pl/index.php?name ... ght=#19879
T: Kopia wniosku o wydanie dowodu osobistego.
https://genealodzy.pl/PNphpBB2-viewtopic-t-3816.phtml
Pozdrawiam serdecznie Maria |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|